Forum użytkowników Hondy Prelude 3 Generacji





Odpowiedz w wątku  [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
[HOW-TO] Jak usprawnić tylne hamulce. 
Autor Wiadomość
Aktywny Zlotowicz, Organizator Zlotu 2013
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2012, 19:55
Posty: 417
Lokalizacja: Peachland, BC, Canada
Auto:: '90 Prelude SR, '89 Prelude Si 4WS
silnik: B21A1, B20A5
UWAGA: Opisana modyfikacja bezpośrednio ingeruje w układ hamulcowy. Robisz to na własną odpowiedzialność. Wszystkie testy powinny być przeprowadzane w strefie wyłączonej z ruchu drogowego. Modyfikacja ta w szczególności może sprawić, że tył będzie hamował za wcześnie a zatem może się okazać tragiczne w skutkach w przypadku awaryjnego hamowania. Niby oczywiste, ale wolę o tym napisać ;)

Opis ten dotyczy jedynie aut bez ALB w których to siedzi magiczne urządzonko, które nazywa się korektorem siły hamowania. Zadaniem tego urządzenia jest ograniczenie ciśnienia płynu hamulcowego w tylnych zaciskach. Powoduje to bezpośrednio ograniczenie siły nacisku tłoczka a więc ograniczenie maksymalnej siły hamowania tylnej osi. Honda wprowadziła ten modulik, aby tylne koła nie blokowały się zbyt szybko. Może w przypadku seryjnego kapcia działało to dobrze, niestety im większe koła tym większa siła potrzebna aby je zablokować. U mnie nie możliwe było zablokowanie tylnych kół nawet na drodze szutrowej.

Są dwa sposoby stuningowania tego urządzenia. Jeden z nich został opisany tutaj: http://www.honda-crx.info/forum/viewtop ... 369#409369

Powyższy sposób powoduje jedynie podniesienie progu maksymalnego ciśnienia w układzie. Mój sposób powoduje, że zawór odcinający dopływ płynu na tył (przy maksymalnym ciśnieniu) przestaje istnieć. Zatem dochodzimy do sytuacji, gdzie całe ciśnienie wywołane pedałem hamulca idzie zarówno na przednie jak i na tylne zaciski. Rozkład sił hamowania przód/tył jest wówczas regulowany doborem średnicy tłoczków, wielkością tarcz itp.

A zatem co należy zrobić...

1. Korektor znajduje się po prawej stronie pod maską - taki podwójny trójnik. Należy go wymontować.
Obrazek

2. Następnie go rozkręcamy. Do tego potrzebujemy specjalnego śrubokręta - jest to Torx T30 z dziurką.
Obrazek

3. Po rozkręceniu mamy tak jakby dwie połówki. W każdej z nich znajdują się tłoczki. Należy wyjąć te z samego środka. W tym celu wyjmujemy takiego malutkiego dziwnego segerka. Mi posłużył do tego odpowiednio ostry i nieduży płaski śrubokręt.
Obrazek

4. Następnie wyjmujemy podkładkę, która była pod tym pierścieniem i widzimy najmniejszy tłoczek.
Obrazek

5. Wyciągamy go pęsetą
Obrazek

6. Teraz jak to działa... na metalowy grzybek działa ciśnienie, które go wciska i tym samym dociska umiejscowiony po drugiej stronie plastikowy grzybek. Plastikowy grzybek jest zwyczajnym zaworkiem... po wciśnięciu odcina dopływ płynu do tylnych zacisków. Co chcemy zrobić? chcemy pozbyć się plastikowego grzybka zostawiając przy tym metalowy grzybek. Można by wywalić całkowicie ten tłoczek, nie bawiąc się w jego rozczłonkowywanie. Jednak wtedy stracilibyśmy dwu-obwodowość układu, na co nie możemy sobie pozwolić ze względów bezpieczeństwa. Metalowy grzybek zatem musi wrócić na swoje miejsce :)
Jak się okazuje rozebranie tego tłoczka nie jest trudne. Wystarczy ściągnąć sprężynkę z blaszek trzymających plastikowy grzybek...
Obrazek

7. ...i samo nam się rozleci :)
Obrazek

8. Sprężynkę, blaszki i plastikowy grzybek zostawiamy gdzieś na boku, nie będą nam już potrzebne. Następnie wkładamy metalowy tłoczek spowrotem na swoje miejsce, kładziemy na niego podkładeczkę i zakładamy pierścień segera.
Tak samo postępujemy z obiema połówkami korektora - koniecznie!

9. Skręcamy korektor w całość i montujemy w aucie.

10. Odpowietrzamy układ

EFEKTY
U mnie po takim zabiegu siła hamowania tylnych zacisków zmieniła się z około 700N na 1250N lewe i 1270N prawe koło. Jest to bardzo duży przyrost. W tej chwili przy zwykłych EXowych zaciskach z przodu i kołach 215x55 R16 tył blokuje mi się razem z przodem niezależnie od nawierzchni - testowałem na suchym asfalcie, kostce brukowej i szutrze. Wcześniej zablokowanie tyłu nie było w ogóle możliwe. Dodam jeszcze tylko, że moje tylne hamulce są już dość zmęczone, przyrdzewiałe tarcze, twarde klocki.

Powodzenia! :)

_________________
Trust me, I'm an engineer!


28 maja 2013, 2:11
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 paź 2012, 12:55
Posty: 940
Lokalizacja: Brzeg / opolskie
Auto:: Prelude EX
silnik: B20A5
ciekawy prosty mod, na plus na pewno rozrusza tylne zaciski, które przy słabym hamowaniu praktycznie mogą nie wykazywać ruchu, co za tym idzie szybciej korodują, bo rzadziej zmienia się klocki, jestem ciekawy jak auto zachowa się na zakręcie podczas hamowania zwłaszcza na mokrej nawierzchni, na pewno trzeba wtedy bardziej uważać, bo łatwiej auto postawić bokiem

_________________
Obrazek


28 maja 2013, 11:21
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lis 2012, 8:51
Posty: 635
Lokalizacja: Świebo
Auto:: Polift 4WS
silnik: F22B (SOHC)
Domel napisał(a):
łatwiej auto postawić bokiem

I o to właśnie chodzi :driver:
;)
szwagier napisał(a):
Opis ten dotyczy jedynie aut bez ALB

A czy znasz sposób na auta z ALB? Tam siłę rozdziela bodajże pompa ALB :hmm:

_________________
Masz coś zrobić? zleć to komuś
Chcesz porządnie? zrób to sam


28 maja 2013, 12:34
Zobacz profil
Aktywny Zlotowicz, Organizator Zlotu 2013
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2012, 19:55
Posty: 417
Lokalizacja: Peachland, BC, Canada
Auto:: '90 Prelude SR, '89 Prelude Si 4WS
silnik: B21A1, B20A5
Domel napisał(a):
ciekawy prosty mod, na plus na pewno rozrusza tylne zaciski, które przy słabym hamowaniu praktycznie mogą nie wykazywać ruchu, co za tym idzie szybciej korodują, bo rzadziej zmienia się klocki, jestem ciekawy jak auto zachowa się na zakręcie podczas hamowania zwłaszcza na mokrej nawierzchni, na pewno trzeba wtedy bardziej uważać, bo łatwiej auto postawić bokiem

No właśnie u mnie był problem z rdzewiejącymi tarczami. Kupiłem nowy zestaw i zamiast się zużyć to zniszczał... dlatego zacząłem drążyć - pod lupę poszła pompa, przewody, aż w końcu trafiłem na korektor.
Na torze się przetestuje :)

Yreq napisał(a):
szwagier napisał(a):
Opis ten dotyczy jedynie aut bez ALB

A czy znasz sposób na auta z ALB? Tam siłę rozdziela bodajże pompa ALB :hmm:

Tam takie ustrojstwo jest niepotrzebne i nie wiem czy jest w ogóle jakiś mechanizm tego typu. Raczej nie, bo za blokowanie się kół i tak jest odpowiedzialny ABS.

_________________
Trust me, I'm an engineer!


28 maja 2013, 23:09
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lis 2012, 8:51
Posty: 635
Lokalizacja: Świebo
Auto:: Polift 4WS
silnik: F22B (SOHC)
szwagier napisał(a):
za blokowanie się kół i tak jest odpowiedzialny ABS.

A jeżeli nie działa - jest wyłączony? Po tym jak nie dopuścił do zablokowania a nawet do hamowania nie próbuje go nawet uruchamiać. Coś musi wtedy mechanicznie korygować siłę hamowania.

_________________
Masz coś zrobić? zleć to komuś
Chcesz porządnie? zrób to sam


28 maja 2013, 23:24
Zobacz profil
Aktywny Zlotowicz, Organizator Zlotu 2013
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2012, 19:55
Posty: 417
Lokalizacja: Peachland, BC, Canada
Auto:: '90 Prelude SR, '89 Prelude Si 4WS
silnik: B21A1, B20A5
Yreq napisał(a):
szwagier napisał(a):
za blokowanie się kół i tak jest odpowiedzialny ABS.

A jeżeli nie działa - jest wyłączony? Po tym jak nie dopuścił do zablokowania a nawet do hamowania nie próbuje go nawet uruchamiać. Coś musi wtedy mechanicznie korygować siłę hamowania.

Paczę w manuala, paczę, paczę i nie widzę nic co możnaby popsuć. Wywal całkiem modulator i wstaw stuningowany korektor z wersji bez ALB :)

_________________
Trust me, I'm an engineer!


28 maja 2013, 23:35
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lis 2012, 8:51
Posty: 635
Lokalizacja: Świebo
Auto:: Polift 4WS
silnik: F22B (SOHC)
szwagier napisał(a):
Wywal całkiem modulator i wstaw stuningowany korektor z wersji bez ALB :)

Fakt, to chyba najsensowniejsze będzie. Krowa zrzuci przy okazji parę kilo

_________________
Masz coś zrobić? zleć to komuś
Chcesz porządnie? zrób to sam


28 maja 2013, 23:42
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 gru 2012, 10:47
Posty: 278
Lokalizacja: Inowrocław
Auto:: P3G
silnik: B20A3
Ciekawa rzecz, tylko czy bezpieczna. Ciekawe jak to się bedzie sprawować zimą albo na mokrej nawierzchni. Na pewno będzie można wyczuć że auto lepiej hamuje np. na suchej nawierzchni i mocnym hamowaniu.


30 maja 2013, 13:13
Zobacz profil
Administrator
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 01 maja 2012, 16:03
Posty: 708
Lokalizacja: Warschau, die Hauptstadt
Auto:: CG4
silnik: F20B7 w/AT
Wydaje mi się, że rozwiązanie konstrukcyjne, aby tył hamował słabiej niż przód to coś więcej niż wymysł pijanego Japończyka w Sayamie. Podobnie jak to, że na tył poszły mniejsze tarcze. Większość aut tak ma... widocznie równowaga siły hamowania między przednią, a tylną osią ma jakieś głębsze uzasadnienie. :)

Niemniej jednak chętnie zobaczę i posłucham jak ten mod sprawdza się w praktyce :)

_________________
Mam Made in Japan za parę papierów, kilka bajerów - by zginać frajerów
Obrazek


16 cze 2013, 23:20
Zobacz profil
Aktywny Zlotowicz
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 29 paź 2012, 8:35
Posty: 3267
Lokalizacja: Otwock
Auto:: forester SJ XT, lexus ct 200h
silnik: 2.0 DIT, 5ZR
Gorzej jak podczas testow na mokrej nawierzchni kolega będzie chciał mocno zahamować na łuku. Jak zobaczy, że Tyl auta ma przed sobą to sobie uswiadomi, że chyba w tym wcieleniu nie zdąży się podzielić swoimi przykrymi uwagami z forumowiczami. To tak jakby jeździć zimą z oponami zimowymi tylko na przedniej osi. Do zabawy fajne. Ale bawić się można w lesie a nie na jezdni. Jak ktoś nie zrozumiał aluzji to spiesze z wyjaśnieniem - odradzam takiego "moda" każdemu komu życie miłe.

_________________
Części do prelude III gen


17 cze 2013, 13:24
Zobacz profil
Aktywny Zlotowicz, Organizator Zlotu 2013
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2012, 19:55
Posty: 417
Lokalizacja: Peachland, BC, Canada
Auto:: '90 Prelude SR, '89 Prelude Si 4WS
silnik: B21A1, B20A5
drajwer, ile miałeś samochodów z ALB, które jest/było z różnych względów niesprawne?

Polecam Ci Kolego powrót do szkoły i zagłębienie trochę tematu liniowości na fizyce.

_________________
Trust me, I'm an engineer!


17 cze 2013, 13:53
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lis 2012, 8:51
Posty: 635
Lokalizacja: Świebo
Auto:: Polift 4WS
silnik: F22B (SOHC)
drajwer napisał(a):
To tak jakby jeździć zimą z oponami zimowymi tylko na przedniej osi. Do zabawy fajne.

Potwierdzam :D Bawiłem się świetnie, nawet jak nie chciałem się bawić :torba: Wszyscy myśleli, że mam tył napęd :P

_________________
Masz coś zrobić? zleć to komuś
Chcesz porządnie? zrób to sam


17 cze 2013, 13:55
Zobacz profil

Dołączył(a): 18 gru 2012, 16:34
Posty: 100
Lokalizacja: Olsztyn
Auto:: P3G
silnik: B20A9
generalnie przeglądając galerie, ktoś kto pisze ,że autem jeździ wyłącznie w suche letnie dni unikając deszczu, śniegu, gradu, szronu, piachu, żwiru, żużlu, bagien etc etc ten mod się sprawdzi nie powiem. jednakże nie śniegu bym się obawiał a mokrej nawierzchni. jak ktoś by chciał sprawdzić jak to się sprawuje najbliżej podobnych warunków polecam w zime zastosować ten mod i na delikatnym oblodzonym łuku zahamować.


18 cze 2013, 21:19
Zobacz profil
Aktywny Zlotowicz, Organizator Zlotu 2013
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 10 lis 2012, 19:55
Posty: 417
Lokalizacja: Peachland, BC, Canada
Auto:: '90 Prelude SR, '89 Prelude Si 4WS
silnik: B21A1, B20A5
A ja Wam Koledzy polecam najpierw zaznajomić się z tym jak działa ten mechanizm i co zmienia ten mod. Bo piszecie bzdury. Na mokrej, śliskiej a już w szczególności na oblodzonej nawierzchni ten mod nie zmienia NIC. Zupełnie NIC. Więc proszę Was, zanim napiszecie kolejną bzdurę o lodzie, mokrej nawierzchni itp. doedukujcie się z zakresu działania tego urządzenia i podstaw fizyki, zrozumcie jak to działa a wtedy każda Wasza uwaga będzie na wagę złota.

Z reguły jest tak, że ludzie boją się rzeczy których nie rozumieją - i ten wątek jest na to dowodem.

A większość wypowiedzi w tym wątku jest typu "nie znam się to się wypowiem". :mur:

_________________
Trust me, I'm an engineer!


18 cze 2013, 21:37
Zobacz profil
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lis 2012, 14:37
Posty: 143
Lokalizacja: Legnica
Auto:: H O N D A
silnik: B20A5
Na lodzie w samochodzie bez ABS można i bez tego moda bez problemu złapać uślizg. Co więcej, poślizg i tak będzie podsterowny i ten mod nic w tym względzie nie zmieni (chyba, że tylne koła będą blokować się szybciej). Inna sprawa to to, że nawet gdyby, to wolałbym wychodzić właśnie z poślizgu nadsterownego w aucie z przednim napędem, niż podsterownego.
Chętnie bym spróbował, ale i tak mam wersję z ALB.
A jeszcze co do słabszych hamulców i mniejszych tarcz z tyłu ogólnie w samochodach, to wynika to z tego, że po prostu nie są one potrzebne przy założonych warunkach eksploatacji. Większość obciążenia i tak idzie na przód i potrzebuje on większej siły hamowania. Lepiej to zjawisko widać w motocyklu, gdzie hamuje się przede wszystkim przednim hamulcem, a tylny jest pomocniczy.


18 cze 2013, 23:10
Zobacz profil
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Odpowiedz w wątku   [ Posty: 17 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group szablony forum phpbb3

Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL